פרשת השבוע בחכמת הקבלה – פרשת שופטים על פי פנימיות התורה | בית, כרם, אישה

פשט הפסוקים

בפרשת "שופטים" כתוב על שלושה שלא יוצאים למלחמת רשות, דהיינו מי שבנה בית ולא חנכו, מי שנטע כרם ולא חללו ומי שארש אשה ולא לקחה. מכאן רואים שאלה שלושה דברים הם תכלית של חיים גשמיים, ומי שלא קיים אותם לא השלים את חיי עולם הזה.

ביאור הפסוקים לפי ספר הזוהר

בלימוד חכמת הקבלה אנו רואים כי הדברים הללו הם רק משלים לחיי עולם הרוח. כלומר בית מצביע על בניין בית המקדש ונטעית כרם זהו גילוי סודות התורה, כמו שנאמר נכנס יין יוצא סוד. ולקיחת אשה הוא זיווג עליון, דהיינו גילוי רוח הקודש. ומי שזוכה לקיים את שלושה דברים הנ"ל, דהיינו להשתתף בבניין המקדש ולגלות סודות התורה ועל ידי כך להפוך בעצמו למקדש שתשרה בו רוח הקודש, זוכה לשלמות חיים רוחניים והוא מטרת הבריאה.

סוד הכתוב על מעשיי נוח וחטא אדם הראשון

והנה נח זכה לבנות את התבה שהיא כנגד כל העולם וכנגד בית המקדש, וגם נטע כרם, אך לא עמד בגילוי הסודות ועל זה נאמר:"ויתגל בתוך אהלה". כלומר הסודות שהוא גילה לא מצאו כיסוי שפרושו אמונה ומעשים טובים שהם אור חוזר שמתלבש בו אור ישר ועל ידי כך מכסה אותו, ולכן נח לא זכה בהמשך חייו לגילוי השכינה.

הגילוי וההסתר בקללת נח

ולמה הוא אמר: "ארור כנען" ולא קילל את חם? מפני שכנען הוא שרצה חכמה ללא אמונה והסית את חם לגלות אותה אצל נח, כך אנו מוצאים לגבי אדם וחוה שעברו על איסור לאכול מעץ דעת טוב ורע, אך הקב"ה קילל את הנחש, מפני שהוא פיתה את חוה, ועליו נאמר שהיה "ערום מכל חית השדה". ערום, פרושו חכם וגם פרושו מגולה, כלומר חכמתו של נחש היתה מגולה ללא שום לבוש של מעשים טובים. ולמה נחש פיתה את חוה לאכול מעץ דעת טוב ורע? מפני שהוא בעצמו רצה לאכול את הפרי, אך פחד מהעונש ולפיכך השתמש באדם וחוה שבסופו של דבר נתנו גם לנחש.

ענייו הכיסוי הגילוי בתורת הנסתר

וכך היה גם כנען ששאף לגלות חכמה ללא כסוי של אמונה ומעשים טובים. ועל כן הוא ובניו התיישבו בארץ ישראל שהיא מקום גילוי החכמה, אמנם כדי לאחוז במקום הקדוש הזה חייבים כסוי לאותו אור חכמה. ואם הזכרנו את הנחש גם נשאל לגבי אדמה שהקב"ה קילל אותה בעבור חטא אדם הראשון. וזאת מיכון שהיא גם כנגד חכמה, כנאמר "הכל בחכמה עשית", על כן היא שורש של כל השתלשלות הבריות. והיא כלי של רצון לקבל בכוח, אך על ידי חטא האדם יצא לפועל. ולפיכך בכל שרשרת הבריות  נעשה פגם על ידי חטא האדם. וכך צאצאים של כל אדם על ידי מעשים טובים מזכים את האבות, ואילו על ידי מעשים רעים פוגמים בהם כאשר שורש של מעשים הללו היה גם אצל אבותיהם. להרחבת הלימוד בתורת הסוד הכנסו לקישור הזה.

ספר הזוהר הקדוש על תיקון נשמת נח במשה רבינו

ולא כמו נח משה רבינו שהיה גלגול שלו והשלים את חסרונותיו, הוא גם בנה משכן, דהיינו בית וקיבל תורה מסיני כמו  שקיבל נח מצוות לכל אומות העולם לאחר המבול,  הוא גם נטע כרם רוחני על ידי שגילה סודות התורה, אך כל הסודות התקיימו במשה בזכות אמונתו הגדולה ומעשים נשגבים שבניגוד לנח היה מוכן למסור את נפשו למען ישראל, כמו שנאמר: "מחני נא מספרך" ועל כן כתוב שהיה עבד נאמן בכל ביתו של הקב"ה, וגם כתוב: "ויהי ידיו אמונה". ועל כן נעשה משה מקום להשרת השכינה, ודיבר אליו ה' פנים אל פנים, כלומר זכה משה לזיווג עם שכינתו של הקב"ה ועל כן קיים שלושה דברים שהם תכלית החיים, דהיינו בנה בית ונטע כרם וזכה לזיווג העליון.

מכל מקום המבט מבחינה של תורת האמת אומר לנו ששלושה דברים, שבגללם לא יוצאים למלחמת רשות הם כנגד שלושה עולמות הפירוד, דהיינו אשה, שנקראת אם, כנגד בינה, השולטת בעולם הבריאה, וכרם, שממנו נעשה יין, כנגד ז"א, זאת אומרת יין לבן כנגד חמשה חסדים, ואילו יין אדום כנגד חמשה גבורות. וביתו של אדם כנגד מלכות. ואלו הדברים אדם חייב לתקן בעולם הזה וחשיבותם רבה מאוד.

השאר תגובה :

סגירת תפריט
התקשרו עכשיו